CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Kierownik biura, często określany angielską nazwą Office Manager jest pracownikiem obecnym w niemal każdym przedsiębiorstwie i instytucji, niezależnie od rodzaju prowadzonej przez nie działalności. Jak sama nazwa stanowiska pracy sugeruje, kierownik jest osobą dbającą o odpowiednią jakość pracy innych osób. Zgodnie ze specyfiką tego zawodu, kierownik biura zarządza funkcjonowaniem biura firmy lub jej oddziału i jest osobą pośrednio odpowiedzialną za pracę danego przedsiębiorstwa. Do głównych obowiązków office managera należą prace administracyjne związane z organizowaniem dokumentacji oraz nadzorowaniem i koordynowaniem prac podległego zespołu pracowników biurowych. Stanowisko kierownika biura obecne jest wyłącznie w większych firmach i przedsiębiorstwach, gdzie prace biurowe przyjmują na tyle duży rozmiar, że ich wykonywanie odbywa się za pośrednictwem więcej niż jednej osoby. Office managerowie pracują we wszystkich sektorach i branżach gospodarki.
Praca kierownika biura jest pracą biurową, związaną ze sporządzaniem i porządkowaniem dokumentacji, korespondencji służbowej, umów i tym podobnych. Większą część czasu pracy office manager spędza za biurkiem, wykorzystując przy tym komputer i inne urządzenia biurowe.
Co ważne, kierownik biura jest stanowiskiem kierowniczym, a więc związanym z wynagrodzeniem przysługującym osobom zarządzającym pracą innych osób. Średnie miesięczne wynagrodzenie na tym stanowisku to 3000 zł brutto.